Open-Stack از Hackathon تا Summit – قسمت سوم

تو پستهای قبلیم از هکتون و روز اول سامیت نوشتم. توی این پست سعی میکنم دو روز بعدی رو پوشش بدم.

اول از همه اینکه خیلی خوشحالم که به کی‌نوت روز دوم رسیدم. خیلی آدمهای مختلفی به صحنه اومدند و از جدیدترین تکنولوژیها صحبت کردند. باور نمیکنید که چه قدر طی این کی‌نوت ها آدم بزرگ میشه و همه چیز رو جوره دیگری میبینه. اسمش هم روشه دیگه کی‌نوت(Keynote). متاسفانه فیلم برداره خوبی نیستم ولی سعی کردم با اندک توانایی که در این ضمینه دارم مهمهاشو رکورد کنم. حتما در یوتوب آپلود میکنم ببینیم چی میشه ولی اگه خوب نبود به بزرگی خودتون ببخشید(هر کسی بحر کاری ساختند). کاری که من توانش رو دارم اینه که او قسمتهایی که به نظر مهم میرسند رو اینجا براتون به اشتراک بگذارم.

طی کی‌نوت اول از همه مارک کولیر(Mark Collier) از اینکه چه قدر هر کانتربیوت برای متن باز مهمه صحبت کرد. فکر کنم صحبهایی از این دست خیلی کلیشه‌ای باشه و هممون میدونیم که باید تو پروژه‌های مختلف مشارکت کنیم. خوب یه سری دیگه به صحنه دعوت شدند و مطالبی گفتند که زیاد مهم نبود. بعدش سخرانی مهم بعدی از آلن میدووز(Alan Meadows) و مت مک‌اوین(Matt McEuen) بود که پروژه ایر‌شیب(Airship) رو معرفی کردند. خیلی خلاصه بخوام بگم اینجوری معرفی شد. سکان سطح بالای اتوماتیک و جدید اوپن استک که یه ابزار سطح بالاست برای پراویژنینگ اوپن استک. مثل اینکه خیلی خفنه و خیلی ازش استقبال شده بود. اطلاعات بیشتری در دست ندارم راستش.فقط میدون از MaaS تا کانتیرنهارو پوشش میده از فایلهای اطلاعاتی yaml استفاده میکنه و معادل خوبی برای Terraform میتونه باشه اگه هاشی‌کروپ هوس شاخ بازی به سرش بزنه(چون Terraform واقعا دراه خوب کار میکنه ولی از آیندش توی دنیای متن باز مطمئن نیستیم) و به نظر میاد که بور ممبرهای اوپن استک دوست دارند هر تکنولوژی جدید که معرفی میشه یه محصول لوکالیزه شده شبیهش تحت پرچم اوپن‌استک ارائه بدند.

بعد از این شرکت AT&T شبکه های نسل پنجم رو معرفی کرد و کلی چیز گفتن یه مکالمه ویدئویی لایو هم با استفاده از همین تکنولوژی برقرار کردند و همزمان توضیح دادند که از تکنولوژی های اوپن استک بهره بردن برای مدیریت منابعشون و حتی یکی از نودهای اصل دمو رو هم از مدار خارج کردند و با OpenAirship و تکنولوژی HA بعد از کسری از ثانیه ارتباط برگشت. به نظرم خیلی نمادین بود این سخرانی براش هم دلیل دارم. اول که تکنولوژیهای نسل سه و چهار به اندازه کافی سریع بودند که بشه مکالمه لایو ویدوئی برقرار کرد و از طرفی اونچه که به اصطلاح Zero Down Time را میسر میکرد تکنولوژی HA بود که هممون باهاش آشنا هستیم. بالاخره اسپانسر بودند و باید خودشون رو یه جوری تبلیغ میکردند و یه توضیحی برای بیشتر آلوده کردن محیطهای فراکانسی پیدا میکردند. اونهایی که با مایکرویو سرو کله زدند میدونند که این تکنولوژیها چه قدر غیر بهداشتی و غیره انسانی هست و چه قدر به افزایش نرخ انواع سرطان کمک میکنه. متاسفانه دنیای کاپیتالیسمی و امپریالیسمی که فقط سودجویانه داره دنیای مصرف‌گرا رو ترویج میده هیچ وقت از خطرات تکنولوژیهای از این دست روشنگری نکرده و انسانها بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالیش به صورت روزمره استفاده میکنند و تا حد خیلی زیادی وابسته میشند که دیگه وقتی هم میفهمند اینقدر غرقش شدند که برای برگشت چشم انداز دوری میبینند. این خیلی بده و من مفصلا با یکی از بورد ممبرهای اوپن استک در این خصوص صحبت کردم و سعی کردم قانعش کنم از پذیرفتن این جور اسپانسرها اجنتتاب کنند. البته با دلایل واهی مواجه شدم که به یکیشون اشاره میکنم تا اگه دوست داشتید موضوع بحثی بکنیم و در موردش به اتفاق نظر برسیم. جواب آقای ایگل سیگر از شرکت راک‌اسپیس(Rackspace) این بود که تجربه نشون داده امکان برقراری کنفرانس کال ویدئویی با شبکه‌های نسل سه و حتی چهار ممکن نبود و  در نسل پنجم تاخیر(Latency) تا حد زیادی کاهش پیدا کرده. جواب من این بود که من الان با گیگاکیوب نسل چهارم از شرکت ودافن که تو خونه دارم سرعتی برابر ۵۰ مگابیت بر ثاینه دانلود و ۳۵ مگابیت بر ثانیه آپلود دارم. به نظرتون برای مکالمه ۱۰ نفره این کافی نیست؟ خوشحال میشم نظراتتون رو بدونم.

بعدش پروژه Zuul معرفی شد و بلافاصله بعدش از شرکت بی‌ام‌دبل‌یو یا بقول آلمانیا بی‌ام‌و آقای توبیاس هنکل به صحنه دعوت شد و از اهمیت استفاده از تکنولوژیهای متن باز در خودروهای‌خودران گفت و مصائبی که در این راه داشتند و با کمک زول و CI یا کانیتنیوس دلیوری در طی پروژهای خودروهای خودرانشون ازش استفاده کردند که قابل تامل بود.

بعد از این پروژه استارلینگ‌ایکس(StarlingX) معرفی شده که تحت حمایت اوپن‌استک هست و در مقوله های IoT خیلی کارآمد هستند بخاطر اینکه به کمکش پدیده‌ای به اسم Ultralow Latency میسر میشه و برای شرکتهای تلکام و شرکتهای ویدئو برادکستیک خیلی هائز اهمیت هستش. خیلی جالبه که آقای کورتیس کالیکات(Curtis Culicut) و از هم تیمیهای من طی هکتون؛ عضو اصلی هیات مدیره این پروژه هست و این واقعا باعث افتخارم بود که مردی به این نازنینی را اینقدر از نزدیک شناختم. اصلا نمیخوام الکی ازش تعریف کنم. باور کنید تا قبل از این سخرانی اصلا نمیدونستم آدمه به این سرشناسی هست به همین خاطر بیشتر پی به عظمت اخلاقیش بردم. دوست دارم توی زندگی حرفه‌ایم مثل این مرد باشم و از خدا میخوام که بهم کمک کنه که از این الگویی که سره راهم قرار داده درس اخلاق بگیرم و بدون اینکه غرور بگیرتم بدون اینکه دچار تکبر بشم برای هم نوعانم مفید باشم.

بلافاصله بعد از این نطق از کانونیکال آقای مارک شاتلورث(Mark Shutleworth) اومدن و روی صحنه و با ابراز ناراحتی از اینکه رد‌هت به IBM پیوسته چند تا چیز با مزه گفت و بهشون هشدار داد که زمستون در راهه. راستش کانونیکال توی پروژه‌های اوپن سورس بخوبی ردهت نیست به نظر من ولی من همچنان دوستش دارم. بخاطر اینکه خیلی یوزر فرندلی هست و من اولین بار با اوبونتو لینوکس رو شروع کردم و هنوز هم سرورهای شخصی خودم اوبونتویی هستند. همیشه هم پیش خودم میگم پیمان هوشمندی عزیز که نقش بزرگی در پیشرفت من داشته یه چیزی بیش از من میدونه که همیشه اوبونتو رو پیشنهاد میده اگرچه طی تجارب کاریم هیچ جا(تقریبا هرگز) سرورهای پروداکش روی اوبونتو ندیدم و اکثرا به ردهت یا بعضا سوزه ریلای میکردند. ولی من همچنان دوستش دارم و همچنان مایلم ازش استفاده کنم. خبر مهمی که ایشون طی کی‌نوت دادند این بود که آخرین نسخه از ابونتو LTS موسوم به Bionic Beaver قرار تا ده سال حمایت بشه. این برای من خبر خوبی بود بخاطر که من همه سرورهای شخصیم از جمله سرور همین وبلاگم اوبونتو ۱۸.۰۴ هستند.و خوب از الان تا ۲۰۲۸ تامین هستم.

بعد از این و آخرین کی نوت از آقای ژیپنگ هووان از هوواوی بود با این عنوان:اوپن‌استک برای آرتیفیشال اینتلیجنت از تیم بِل(Tim Bell) تا باراک اوباما(Barack Obama)به نظرم این مهمترین نطق بود. به این دلیل که مزمون سیاسی اجتماعی تکنولوژیکی داشت. راستش تا قبل از این تیم بل رو نمیشناختم و بعدش در خصوصش یه مطالعه مختصر ویکی پدیایی کردم و ربطش به اوباما رو هم هنوز نفهمیدم ولی چیزی که من متوجه شدم این بود که دنیا از روی کار آمدن خَرمورچه زرد( کنایه به دونالد ترامپ) در ایالات متحده خوشحال نیست. تقریبا همه آدمهای فرهیخته و آکادمیک دنیا ابراز تاسف میکنند از حضور این شخص در عرصه سایست بین‌المللی. از طرفی ایشون تنها دشمن ملت ایران نیست بلکه با یه دنیا دشمنه و نطفه نفاق و نژاد پرستی رو بین همه ملل دنیا ریخته و از جمله چین. چینیهای چشم بادمی اما باهوش و با ذکاوتند و هووآوی هم که غول تکنولوژیک شرق دوره از اوپن سورس بهره فراوان میبره. طی این نطق از پنج میلیون کانتروبیوتر فعال از چین اشاره شد و آقای ژیپنگ هووان که منم هم حضوری باهاش ملاقات کردم به نمایندگی از هووآوی اعلام کرد که از اوپن استک در برابر دشمنی و خصومتهای سیاسی حمایت میکنه. خیلی جالب بود که قبل از این هیچ کس هیچ جای دنیا سیاست رو وارد تکنولوژی نکرده بود اما کینه‌توزیهای این زردنبو باعث شده که صدای اهالی فن‌آوری هم بلند بشه و در برابر ایشون موضع گیری کنند. به عنوان مثال خیلی از پروژهای اوپن سورس برخلاق آنچه که مشی هشتگانه گنو بودن اجازه همکاری با لیست سیاه بانک مرکزی آمریکا رو ندارند و این بر خلاف اخلاق و کرامت بشری هست.

بعد از اتمام این کی نوتهای به یک بوت کمپ دو روزه اوپن استک با اسپانسری اوپن سوزه رفتم. اونجا بهمون یک لپتاپ که ۳۲ گیاگابایت رم داشت دادند تا بتونیم اوپن استک رو از اول ستاپ، پیاده سازی وبا کامپوننتهای مختلفش کار کنیم. ترابل شوتینگ شبکه کنیم و غیره. به نظرم یکی از مهم ترین کلاسهایی بود که تو زندگیم رفته بودم. بعد از این باید نوتهایی که اونجا برداشتم رو مرتب و دسته بندی کنم تا بصورت یه جمع بندی ازش استفاده کنم.

خیلی خوشحالم که این فرصت بهم رسید و خیلی خوشحالم که کلی چیز یاد گرفتم و همچنین بالاخره تونستم مطالبی مهم از جدیدترین اتفاقات دنیای تکنولوژی باهاتون به اشتراک بگذارم. لطفا اگه خوشتون اومده این سری پستهارو بین دوستانتون به اشتراک بگذارید و از من حمایت کنید.

https://www.openstack.org/videos
https://docs.openstack.org/charm-guide/latest
https://wiki.openstack.org/wiki/StarlingX
https://wiki.openstack.org/wiki/Airship
https://wiki.openstack.org/wiki/Cyborg
https://docs.openstack.org/octavia/latest
https://www.openstack.org/coa


دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: